Cat de importanta este oare prima impresie despre un lucru, sau loc sau persoana? Dar despre un blog?
Am sa las la o parte platitudinile general intalnite despre prima impresie si de ce conteaza ea. Le cunoastem cu totii, nu?
Am sa ma refer in randurile care urmeaza mai degraba la lucrurile pe care le caut eu pe un blog in cazul unei prime intalniri online cu acea adresa. De ce? Pentru ca ma ajuta sa ma orientez in spatiu si pentru ca ma ajuta sa aflu mai multe despre calitatea lui, si despre omul din spatele acelor cuvinte.
Pentru ca, nu-i asa, de-asta citim bloguri. Ca sa aflam (SI) despre cei/cele care le scriu.
Iata deci sfaturile meole de cititoare pentru cei care scriu.
Indiferent ca ajung pe blogul tau printr-un link sau dintr-o cautare pe Google (sau Bing, sau ASK, sau…GOOGLE):
- Primul lucru la care sunt atenta este: cum scrii.
– Sunt greseli gramaticale sau de scriere? Chiar daca sunt produsul grabei ele nu sunt explicabile: inainte de a da publish reciteste. Intreaba acolo unde ai dubii. Ba chiar da publish si APOI reciteste. La mine functioneaza uneori mai bine, pentru ca imi ofera o perspectiva noua asupra textului.
– Textele sunt coerente si la subiect, sau nu? Daca e vorba de un text cu un subiect anume, pe care ma astept sa il descopar, si el nu apare printre paragrafe o sa ma simt ca si cum m-ai mintit. Ai promis ceva in titlu si nu te tii de cuvant? E si asta un fel de tabloidizare a blogurilor.
– Formatarea textului este importanta si ea: paragrafe noi, sublinieri (bold, italic), concluzii si unde e cazul bullet lists. Stiati ca Google (motoarele de cautare in general) rasplatesc site-urile pentru ceea ce se cheama „readability”? Adica poti sa consideri ca efortul de a face un text mai lizibil pentru cititori e un fel de SEO.
– Daca ai un blog pe care oferi tutoriale/explicatii despre DIY sau orice altceva care necesita sa faci multe fotografii gandeste-te la urmatoarele: vei avea nevoie de un aparat de fotografiat (nu neaparat un DSLR, un aparat compact de buna calitate insa; in orice caz nu face poze cu telefonul…) si de conditii adecvate pentru poze (lumina buna, un spatiu din jur cat de cat estetic sau macar ordonat, care sa nu distraga de la ceea ce vrei sa arati in poze) si mai ales gandeste-te sa te informezi putin despre regulile de baza din fotografie.
Nu e nimic mai periculos pentru un blog al carui continut se bazeaza pe imagini decat pozele neclare si inestetice.
- Aspectul general al blogului.
Daca tema pe care o folosesti pentru blog este prea incarcata, pe undeva s-a strecurat o greseala.
Tu nu folosesti acea tema pentru propria ta placere, ci pentru a atrage cititori. Daca ochii lor obosesc in cateva minute de la: culori prea stridente, bannere (nu neaparat publicitare) prea sclipicioase, diferite glitteruri si widgeturi care clipesc, se coloreaza sau cine stie ce fluturasi dragalasi care ocupa spatiul vizual al cititorilor (in detrimentul textului scris) atunci e cazul sa renunti la cele de mai sus.
Briz-brizurile prea multe strica scopul in sine al blogului: informatia de pe el nu mai ajunge la cititor.
Alege o tema care sa se potriveasca nevoilor tale, de exemplu:
Daca ai text putin si imagini multe gandeste-te la asta in avans, si cauta o tema care sa se potriveasca.
Daca ai texte ample, nu alege o tema care iti ofera o coloana de text prea ingusta: lungeste in mod artificial postarile, si ingreuneaza cititul.
- Apoi: ajuta-ma sa gasesc ce am de gasit:
– Pune un search box pe blogul tau.
– Pune-mi categoriile si tagurile la indemana.
– Arhiva de blog, postarile cele mai citite/comentate, calendarul postarilor.
– Foloseste categoriile intr-un mod intelept, si la fel si tagurile la postari: imparte ceea ce scrii in categorii explicite. Si nu uita de taguri: foloseste-le ca SEO tools, dar si pentru a usura viata cititorilor tai. Nu abuza de taguri, pentru ca se poate intoarce impotriva ta: 3-5 taguri la fiecare postare e mai mult decat suficient.
- Prezentarea blogului si a ta.
Vreau sa stiu cine esti si mai ales de ce scrii despre ce scrii. Poate exista cateva persoane care ezita sa isi dea numele adevarat pe blogul pe care il scriu.
Cu toata seriozitatea iti spun: daca cineva ar dori sa te gaseasca cu adevarat, sansele sa o poata face sunt extrem de mari.
Un blog pe care pot afla cu usurinta cine scrie este instant un loc mai prietenos. In plus, ma simt mai bine cand comentez pe acel blog daca stiu cu cine discut.
Mai mult, daca veti dori la un moment dat sa treceti la un alt nivel, este o dovada de profesionalism sa aveti o asemenea pagina care sa descrie putin persoana din spatele randurilor.
O fotografie este de asemenea un lucru bun de inclus in aceasta pagina.
- Un formular de contact, sau o adresa de e-mail (care pot fi incluse si in pagina de prezentare a blogului) sunt si ele utile:
Fie pentru ca pur si simplu vei afla in felul asta ca mai sunt si altii care gandesc la fel ca tine, fie ca vei gasi oameni cu care poti sa discuti si sa dezbati probleme care tin de nisa blogului tau, este bine sa pui cititorilor la indemana o modalitate de a te gasi altfel decat pe blog.
Aici as include si eventuale conturi de social media: facebook, twitter, pinterest, sau orice alta metoda de contact vi se pare voua ca puteti ingloba in „persona” voastra online.
As adauga aici un mic „tip” suplimentar: daca folositi conturi de social media pe care va promovati blogurile te incurajez sa le treci la sectiunea de „About” ca linkuri.
In primul rand pentru ca nu toata lumea va da scroll prin toate postarile de acolo ca sa gaseasca blogul, si in al doilea rand pentru ca e munca ta acolo.
In al treilea rand pentru ca ajuta. Face parte din cartea ta de vizita. 🙂
- Ofera-mi posibilitatea sa revin la tine pe blog:
Modalitatile de abonare la indemana si cele mai folosite sunt feed-ul RSS (care poate fi citit in intimitatea agregatorului personal de stiri, bloguri si alte informatii 😀 ) sau abonarea pe e-mail la postarile de pe blogul tau. Nu o neglija pe nici una dintre ele.
P.S. Postarea asta o dedic doamnelor si domnisoarelor aflate la inceput de drum din grupul bloggeritelor de pe facebook: intru folos si la mai multi cititori.
P.P.S: Pentru sursa imagine, click here.
